Wel of niet investeren in deelname aan vakbeurs
In veel sales teams is het een jaarlijks terugkerend gespreksonderwerp: wel of niet investeren in de deelname van de vakbeurs. Het antwoord op deze vraag hangt af van verschillende factoren.
Allereerst is het belangrijk om na te gaan hoeveel klanten de sales team verwacht te bereiken op de beurs. Als het aantal potentiële klanten dat je kunt bereiken hoog genoeg is, kan het zeker de moeite waard zijn om te investeren in deelname aan de beurs.

Om de inschatting te maken of je voldoende leads / potentiële klanten gaat binnenhalen na de beursdeelname is het belangrijk om na te gaan of de beurs echt een relevante plek is voor je bedrijf. Als je doelgroep niet aanwezig is op de beurs, kan het beter zijn om je geld ergens anders te investeren. Als de beurs wel relevant is voor je bedrijf, is het meestal een goed idee om te investeren in deelname. Het voordeel van een beurs is dat je in een korte periode heel veel mensen kan spreken waar je normaal maanden over zou doen.
Doelgroep aanwezig?
Daarnaast is het belangrijk om de kosten te bekijken die verbonden zijn aan deelname aan de beurs. Als de kosten te hoog zijn in verhouding tot de potentiële opbrengst, kan het beter zijn om het geld te investeren in andere marketing-inspanningen. Naast je standhuur- en bouw heb je ook te maken met mogelijke give a ways, hotel, verblijf – en andere kosten. Neem die ook mee in je berekening.
Kosten / baten analyse
TMC Media biedt met haar interactieve beursdisplay oplossing een krachtige manier om deel te nemen aan een vakbeurs. De interactieve presentatie wordt getoond op een touchscreen waarbij de bezoeker zelf kan navigeren naar voor hem interessante info. Het systeem maakt het mogelijk om een interactieve beursstand te creëren die bezoekers aanspreekt en betrokkenheid vergroot. Zie het als je digitale verkoper op je stand.
Dit kan helpen om meer potentiële klanten te bereiken en de investering in deelname aan de beurs te verbeteren. Daarnaast biedt het systeem ook mogelijkheden om bezoekers te volgen en hun ervaringen te meten, wat de kans op een succesvolle deelname vergroot.
Na afloop van de beurs kan je de presentatie gebruiken bij je opvolging van de bezoekers aan je stand. Hiermee maak je de beurs onderdeel van de customer journey. Door bijvoorbeeld Leadinfo aan de presentatie te koppelen kan je traceren of het desbetreffende bedrijf geïnteresseerd is in je bedrijf wat de opvolging weer makkelijker maakt voor verkoop.
Dit alles zorgt er voor dat je meer resultaat kan behalen uit je beursdeelname en zodoende je ROI kan verhogen.
Maak de beurs een onderdeel van je customer journey