Material property, Azure, Font, Line

Sales is niet slecht, zelfs foute sales niet.

Product, Gesture, Font, Line

In B2B sales is online noodgedwongen het enige verkoopkanaal geworden, en dat hebben we gemerkt ook. Ieder bedrijf biedt inmiddels zijn business online aan. En dat gebeurt niet altijd even doordacht en subtiel. Het gevolg is dat er steeds meer afkeer ontstaat tegen online sales. Onterecht wat ons betreft!


Nu horen we je denken: “Duh, TMC Media, natuurlijk vinden jullie dat onterecht, bedrijven helpen met online sales is jullie business!”.

4 simpele tips voor succesvolle online sales:

  • Sales is niet slecht, maar een slecht product verkopen of een waardeloze service bieden is onvergefelijk. De herinnering die de potentiële koper heeft aan een salesmethode is snel vergeten als het product of de service alle verwachting overtreft.
  • Als kopers er voor kiezen niet te kopen, dan is dat geen startsein om ze te gaan bombarderen met ongevraagde aanbiedingen, of content. Respecteer de keuze en neem vooral de tijd ze te bedanken voor de aandacht.
  • Wees ruimhartig met retourbeleid en terugbetalingsregelingen. Potentiële kopers ervaren online sales veel minder drammerig, als ze weten dat ze altijd de deal ongedaan kunnen maken en hun geld kunnen terugkrijgen.     
  • De eerste en verreweg meest kritische persoon die je moet overtuigen, dat ben je zelf. Als je er zelf niet van overtuigt bent dat jouw oplossing voor klanten het verschil maakt, dan is de kans nihil dat je een potentiële koper hiervan kan overtuigen.

Is online sales slecht?

Online sales is niet slecht, zelfs ‘foute online sales’ is niet slecht. Wat wel slecht is, is het leveren van een nutteloos product, waardeloze service of ongeïnspireerde en soms zelfs onfatsoenlijke verkopers.