Material property, Azure, Font, Line

Het digitale salesproces: wat is belangrijk?

Het digitaliseren van het salesproces is iets wat erg van deze tijd is: CRM-systemen zijn voor niemand onbekend, presentaties worden vrijwel nooit meer op papier gedaan en orders worden digitaal geplaatst. Toch is het digitale proces niet altijd optimaal. Content, die niet aansluit op de wederpartij. Klanten, die niet worden voorzien in hun informatiebehoeften en tools, welke niet met elkaar communiceren. Welke onderdelen zijn hierbij belangrijk? En wat monitor je precies om te zien of jouw proces werkt?


Om deze vragen te beantwoorden ontleden we het digitale salesproces in vier onderdelen: klanten, content, functies en inzicht.

Font

Content

Elke verkoper wil met content verkopen die perfect aansluit op de wederpartij. Om daadwerkelijk zo goed mogelijk op de koper in te spelen zal de content zo gepersonaliseerd mogelijk moeten zijn. Tegelijkertijd willen (en moeten) verkopers niet uren bezig zijn met het aanpassen van content en is het vanuit marketingoogpunt ook niet heel wenselijk wanneer elke verkoper uit zijn heup staat te schieten met zelfgemaakte verkooppresentaties.


Hier zien we dus al een bepaalde paradox: een uniforme merkuiting tegenover een persoonlijke presentatie. Dus wat is dan eigenlijk ideaal? De waarheid ligt ergens in het midden. Zo moet het gemakkelijk zijn uit een digitaal contentarchief bepaalde content te selecteren en deze te gebruiken. Daar bovenop moet je deze content met zo min mogelijk acties kunnen aanpassen op de behoefte van jouw wederpartij.

Functies

Maar hoe kan je jouw klanten nog meer voorzien van een optimale koopervaring? Je wil in het verkoopgesprek zo snel en de juiste flitsende beelden en productspecificaties erbij kunnen pakken, berekeningen kunnen maken zonder Excels en dergelijke te openen. Digitale functies en integraties zijn nodig in salesgesprek, om opvolging te versnellen en gemakkelijker deals te kunnen sluiten.


Welke integraties en functies nodig zijn voor jou? Dat hangt altijd af van de manier waarop je verkoopt, wat je verkoopt en met welke systemen je werkt.

Door het gedigitaliseerde verkoopproces te monitoren kan je zien welke content er aanslaat bij welke klanten en door welke verkoper. Zo kan je niet alleen zien welke verkoper er goed scoort, maar ook hoe hij dat doet. Hier bovenop kan je zien welke content er aanslaat en welke niet. Dit soort inzichten in behoeften en gedrag van klanten en verkopers kan je gebruiken om klantinteracties beter en beter te maken.

Deze vier onderdelen helpen je jouw digitale salesproces te verbeteren door sales sneller, slimmer en beter te maken met als doel meer deals te sluiten in minder tijd. Benieuwd welke verbeteringen er kunnen zijn in jouw digitale salesproces? Neem contact op voor de mogelijkheden.

18 / 02 / 2022 | Uncategorized

Inzicht in je digitale salesproces